Skouras Lab

Skouras lab

Tattoo my art

Tattoo my art

Επιμέλεια:
Δήμητρα ΣΚΟΥΡΑ, permanent make-up artist

Θέμα παγκόσμιο και γνωστό σε όλους τους αρχαίους πολιτισμούς, με εικονογραφική αναφορά στο σώμα μουμιοποιημένης Νούβιας της ΧΙ Αιγυπτιακής δυναστείας, το τατουάζ έχει χρησιμοποιηθεί για χιλιάδες αιτίες.
Εφήμερο όσο η ίδια η ζωή, οικειοποιείται από τον κόσμο της μόδας, της μουσικής, του customization trend και βρίσκει την καλύτερή του έκφραση στο χώρο της Αισθητικής. Μετονομάζεται σε μόνιμο μακιγιάζ και αλλάζει φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά σε χιλιάδες γυναίκες σε όλο τον κόσμο. Η “συνταγή” αρχικά φαίνεται απλή. Μια βελόνα από ανοξείδωτο χάλυβα “γράφει” πάνω στο δέρμα εγχύοντας τις χρωστικές ουσίες. Έτσι μόρια, στο χρώμα της επιλογής μας, περνούν κάτω από την επιφανειακή στoιβάδα και τοποθετούνται σε βάθος ενός χιλιοστού. Τα χαρακτηριστικά του προσώπου επανασχεδιάζονται σχετικά ανώδυνα και με μια ανάλογη διαδικασία συντήρησης, το ποθητό αποτέλεσμα παρατείνεται για πάντα.
Είναι όμως πάντα ποθητό το αποτέλεσμα; Μερικές φορές η έκβαση δεν έχει την αναμενόμενη επιτυχία και το πρόσωπο παραμορφώνεται.  Πολλές γυναίκες, στην προσπάθειά τους να δείχνουν νεότερες και πιο όμορφες, καταλήγουν με αφύσικα χαρακτηριστικά. Όλα εξαρτώνται από το ταλέντο και την εμπειρία του ειδικού, την κατατομή του προσώπου και τις απαιτήσεις του ενδιαφερόμενου.
Ποιες είναι όμως οι προϋποθέσεις μιας σωστής εφαρμογής; Και πώς αξιολογούνται τα όρια της μεταμόρφωσης; Τι άλλο υπάρχει στο μόνιμο μαικιγάζ, εκτός από μια καλή τεχνική;
Το μόνιμο μακιγιάζ είναι τέχνη. Το χέρι, το μάτι και ο χρωματισμός μαθαίνονται.
Η Τέχνη αφορά να βγάλεις αυτό που έχεις μέσα σου, ενώ η τεχνική είναι το μέσο γι’ αυτό. Περνάμε μια φάση που όλα τα πράγματα πρέπει να τα βάλουμε σε συρταράκια εξειδίκευσης. Η Τέχνη όμως είναι μαγεία, ψυχή, ασυνείδητο. Εκπέμπει δονήσεις. Πρόκειται για ένα σύνθετο πράγμα, στο οποίο δεν μπορείς να ανταποκριθείς αν είσαι μόνο ενημερωμένος για το αντικείμενό σου. Πρέπει να νιώθεις κάτι παραπάνω.
Για παράδειγμα ο Βαν Γκογκ ήταν ένας πολύ διαισθητικός άνθρωπος. Στην ανάλυση των έργων του, βρήκαν ότι είχε εφαρμόσει στη δουλειά του τα πιο σύγχρονα μαθηματικά! Τα έργα του στηρίζονταν σε αρμονίες και εξισώσεις που βρέθηκαν τις τελευταίες δεκαετίες. Κι όμως εκείνος, χωρίς να το γνωρίζει, το ήξερε, υπήρχε στο ασυνείδητό του. Γι’ αυτό το έργο του είναι συγκλονιστικό, έχει μια ενέργεια και μια κίνηση που υπερβαίνουν την ομορφιά της αναπαράστασης.
Θα έλεγε κανείς ότι τα μαθηματικά τα ίδια συνιστούν τη βάση όλων των τεχνών. Στο σχολείο ο Βαν Γκογκ ήταν πολύ κακός σ’ αυτό το μάθημα, αλλά φαίνεται χωρίς να το πάρει χαμπάρι, είχε κατοικηθεί από τα μαθηματικά. Πώς αλλιώς να εξηγηθεί η μανία του για το ρυθμό, την αρμονία, την εκφραστική ακρίβεια, τη συμμετρία στην ζωγραφική;

Ο σωστός καλλιτέχνης, είτε ζωγραφίζει, είτε κάνει μόνιμο μακιγιάζ, είναι ένα ευαίσθητο όργανο που πιάνει τον παλμό της εποχής του, αλλά και πέρα από αυτή.  Φορτίζει το έργο, και τότε αυτό μιλάει, εκπέμπει. Ο άνθρωπος είναι ένα σύνθετο πλάσμα, με μυαλό, σάρκα, ασυνείδητο, όνειρα, μνήμες. Όλα αυτά βρίσκονται μέσα στον καλλιτέχνη σαν όπλα που τον βοηθούν να προσεγγίσει ενστικτωδώς τους άλλους. Η δημιουργία ενός έργου με χρώμα, είναι ερωτική διαδικασία. Ο έρωτας εξάλλου είναι διάθεση ζωής. Το μόνιμο μακιγιάζ παίζει ένα βαθιά ψυχολογικό και θεραπευτικό ρόλο, γι’ αυτό προϋποθέτει αγάπη. Υπάρχει τόση συγκίνηση σ’ αυτήν την προσέγγιση του προσώπου, σ’ αυτήν την “εικαστική” παρέμβαση στο δέρμα.
Η ρήση της πλαστικής χειρουργικής, “αποκαθιστώ, διορθώνω και κάνω να φαίνεται ωραίο, ό,τι η φύση έδωσε και η τύχη αφαίρεσε, όχι τόσο για να ευχαριστήσω το μάτι αλλά για να ανακουφίσω την ψυχή”, βρίσκει και στο μόνιμο μακιγιάζ την καλύτερη εφαρμογή της. Ο στόχος της μικροχρωστικής αυτού του είδους είναι η εκλεπτυσμένη τεχνική, αυτή δηλαδή που επιτυγχάνει εντυπωσιακό αποτέλεσμα με όσο το δυνατόν μικρότερους τραυματισμούς των ιστών.
Το μόνιμο μακιγιάζ, διαμορφώνει, μορφοποιεί, ανακατασκευάζει τα χαρακτηριστικά του προσώπου βάση κανόνων. Υπάρχει αντικειμενικός τρόπος για να μετρήσουμε κυριολεκτικά αυτό που ταιριάζει στο πρόσωπό μας. Ο υπολογισμός των διαστάσεων, κάθε χαρακτηριστικού στο πρόσωπο, διαμορφώνει ένα πλέγμα από γραμμές, σύμφωνα με το οποίο μπορούμε να “μετρήσουμε” σωστά τις αποστάσεις ανάμεσα στα φρύδια, τα μάτια, τη μύτη και το στόμα.

Το μοντέλο αυτό μας χρησιμεύει να επιλέξουμε τις κατάλληλες αλλαγές. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι με τη χαρτογράφηση του προσώπου γνωρίζουμε από πριν, τόσο εμείς όσο και ο πελάτης μας, το αποτέλεσμα της επέμβασης.

Το μόνιμο μακιγιάζ ως “θεραπευτική” τέχνη

Ο Ματίς έλεγε ότι η τέχνη είναι ένα φάρμακο και ότι η δική του ζωγραφική μπορούσε να βοηθήσει τους ανθρώπους να γίνουν καλά, είτε από τα ψυχικά είτε από τα σωματικά τους προβλήματα. Έτσι, αν ζούσε κανείς τότε στο Παρίσι, μπορεί να έβλεπε τον Ματίς να περπατά στον δρόμο, κουβαλώντας έναν τεράστιο καμβά στα χέρια. Το έκανε συχνά αυτό. Έπαιρνε ένα έργο του που ο ίδιος θεωρούσε πολύ δυνατό, το πήγαινε στο δωμάτιο του άρρωστου φίλου του και το κρεμούσε απέναντι από το κρεβάτι του για να το βλέπει και να τον κάνει καλά!
Το μακιγιάζ σαν “θεραπευτική” περιποίηση, βοηθάει τις θλιμμένες γυναίκες. Κάνει απλό ό,τι τους φαίνεται δύσκολο. Με την τεχνική της μόνιμης χρωμάτωσης δεν μπορεί να αλλάξει κανείς τα χαρακτηριστικά του, μπορεί όμως να αλλάξει το πώς  φαίνονται. Το σύνηθες μακιγιάζ γίνεται για να βελτιώσει την εικόνα, ενώ σκοπός του διορθωτικού μακιγιάζ είναι άλλος. Δίνει τη δυνατότητα σ’ ένα πληγωμένο πρόσωπο να καλυφθεί και να μην φαίνεται το πρόβλημα. Άτομα με προβλήματα λεύκης, ουλών, υπερμελάγχρωσης του δέρματος, αγγειωμάτων, λαγώχειλου, ή αλωπεκίας, δεν κοιτάζονται στον καθρέφτη, αρνούνται κάθε  επαφή με το σώμα τους. Το μόνιμο μακιγιάζ εκτός από “εικαστικό” παίζει και ένα βαθιά ψυχολογικό και θεραπευτικό ρόλο στην ανθρώπινη ψυχή. Δεν είναι λίγες οι φορές που ασθενείς με καθολική γυροειδή αλωπεκία- απώλεια τριχών στο τριχωτό της κεφαλής και στα οσφυϊκά τόξα- μετά την αποκατάσταση των φρυδιών παρουσιάζουν αυτόματη ύφεση της πάθησης.
Όταν τα φρύδια είναι ανύπαρκτα ακυρώνεται το σύνολο. Αρκεί και μόνο ένα λάθος σχήμα για να έχει το πρόσωπο μια έκφραση που δεν του ταιριάζει. Φρύδια, που έχουν διορθωθεί τέλεια “ανοίγουν” οπτικά την περιοχή των ματιών και κάνουν το πρόσωπο να δείχνει πιο φιλικό. Το μόνιμο μακιγιάζ ανατρέπει τον παλιό, χρυσό κανόνα που απέτρεπε την αποτρίχωση στο πάνω μέρος των φρυδιών. Στις μέρες μας, το σχήμα στα φρύδια ορίζεται σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά του προσώπου και υπάρχει δυνατότητα διόρθωσης, τόσο στο πάνω όσο και στο κάτω μέρος. Τα λεπτά χαρακτηριστικά αναδεικνύονται καλύτερα με ένα λεπτό φρύδι, η Linda Evangelista είναι λαμπρό παράδειγμα. Σε ένα πιο αθλητικό πρόσωπο ταιριάζει ένα πιο έντονο σχήμα φρυδιών, απλώς κοιτάξτε την Brook Shields. Ενώ εάν έχετε μικρά μάτια όπως η Demi Moore και η Jodie Foster, θα πρέπει να τολμήσετε ένα δυνατό καλοσχηματισμένο σχήμα.
Από την άλλη μεριά, τα χείλη, που είναι ένα από τα πιο δυνατά σημεία του προσώπου, με το πέρασμα του χρόνου λεπταίνουν, ενώ το στόμα βαραίνει προς τα κάτω. Τα δύο άκρα του, δεξιά και αριστερά, ακολουθούν πτωτική κατεύθυνση και καταδικάζουν το πρόσωπο σ’ ένα μονίμως λυπημένο ύφος.

Tο μόνιμο μακιγιάζ μπορεί να σας χαρίσει ένα καλογραμμένο, αισθησιακό στόμα. Έχει τη δυνατότητα να σβήσει τις ατέλειες, ν’ αλλάξει το περίγραμμά του και να εξαφανίσει τις λεπτές αλλά τόσο ενοχλητικές ρυτίδες.
Τα προβλήματα του προσώπου έχουν έντονες ψυχολογικές συνέπειες. Η κοινωνική κριτική είναι σκληρή, γιατί η κοινωνία δίνει μεγάλη σημασία στην ομορφιά ή στο “φαίνεσθαι”, σε βάρος του “είναι”. Γι’ αυτόν το λόγο, το μακιγιάζ που βελτιώνει τις ατέλειες ή προβάλλει τα δυνατά σημεία, βοηθά ουσιαστικά την καλυτέρευση της σχέσης μας, όχι μόνο με τον καθρέφτη αλλά και με τα βλέμματα των άλλων.
Η μόνιμη χρωμάτωση παρουσιάζει σημαντική άνοδο τα τελευταία χρόνια τόσο στις γυναίκες όσο και στους άνδρες και είναι επέμβαση που μπορεί να γίνει σε κάθε ηλικία. Η άνοδος αυτή είναι συνυφασμένη με τη γενικότερη άνοδο του βιοτικού επιπέδου και τη μεγαλύτερη ασφάλεια όσον αφορά το αποτέλεσμα.

Share with your timeline